Γιατί η Apple, είναι ιστορικά καταδικασμένη να ξαναπατώσει…

Αν η ιστορία επαναλαμβάνεται και το απροσδόκητο συμβαίνει πάντα, πόσο ανίκανοι πρέπει να είναι άνθρωποι αφού δεν μαθαίνουν από την εμπειρία.

Τζορτζ Μπέρναρντ Σω

Ιρλανδός δραματουργός & σοσιαλιστιής(1856 – 1950)

Η Ιστορία τείνει να επαναλαμβάνει τον εαυτό της. Αυτό μπορεί να είναι κλασικό φαινόμενο στα πολιτικά, οικονομικά ή ιστορικά γεγονότα, άραγε αυτό μπορεί να συμβαίνει στη βιομηχανία Hardware / λογισμικού;.

Ενώ διάβαζα κάποια άρθρα στο διαδίκτυο σχετικά με το μερίδιο αγοράς των λειτουργικών συστημάτων στα κινητά  τηλέφωνα, ένα «μοτίβο» άρχισε να αναδύεται. Κάτι μου θύμιζε όλο το σκηνικό. Υπάρχει κάτι σε αυτό το μοτίβο που δείχνει θαρραλέα πιο λειτουργικό σύστημα θα έχει το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς ίσως 2 χρόνια από τώρα, ή και νωρίτερα. Όπως μπορώ να προβλέψω, παρατηρώντας αυτό το μοτίβο, στο εγγύς μέλλον, τα κινητά τηλέφωνα θα τρέχουν σε Linux λειτουργικό σύστημα με κυριότερο το Android.

Αυτή η δήλωση μπορεί να ακούγεται ανόητη … αλλά σας παρακαλώ να είστε υπομονετικοί και να μου επιτρέψτε να (προσπαθήσω) να σας εξηγήσω ποιες είναι οι ιστορικές ομοιότητες μεταξύ του πολέμου της IBM με την Apple πριν 25 χρόνια και ποια η μάχη της Apple (iOS) και της Google (Android) σήμερα. Στο τέλος θα έχετε μια εικόνα για το ποια θα είναι η κατάληξη αυτού του αγώνα που γίνεται για το μερίδιο πίτας στην αγορά.  Οπότε προσδεθείτε στην καρέκλα σας, πιάστε ένα φλιτζάνι καφέ και ανοίξτε το μυαλό σας!

Ιστορικά γεγονότα …

Πριν από τη δεκαετία του 1980 υπήρχε… το απόλυτο χάος στα πληροφορικά συστήματα. Ασυμβατότητες, διαφορετικές πλατφόρμες σε hardware και λογισμικό, ελάχιστα ή καθόλου standards στον κλάδο κλπ. ήταν μερικά από τα προβλήματα στην αγορά. Παρά την παρουσία των ελάχιστων άτυπων προτύπων, τα οποία επέτρεπαν σε κάποιο βαθμό δια-λειτουργικότητα μεταξύ των διαφόρων μηχανημάτων από διαφορετικούς κατασκευαστές, καμία εταιρία δεν έλεγχε την βιομηχανία της πληροφορικής.

Η Apple ιδρύθηκε σε αυτή την περίοδο του χάους, την 1 Απριλίου του 1976 από τους Steve Jobs, Steve Wozniak και Ronald Wayne. Το θρυλικό «Apple I» (κατασκευασμένο κυριολεκτικά από τα χέρια τους ) ήταν η πρώτη έκθεση ενός προσωπικού σετ υπολογιστή στο κοινό του Homebrew Computer Club. Πωλούνταν ως μητρική πλακέτα με CPU, RAM και μια βασική κάρτα γραφικών προβολής κειμένου. Τον Δεκέμβριο του 1979 η Apple και αρκετοί εργαζόμενοί της, επισκέφθηκαν τα εργαστήρια της Xerox PARC για να δούνε από κοντά τον υπολογιστή Xerox Alto. Ο Jobs μόλις το είδε ήταν πεπεισμένος ότι όλοι οι μελλοντικοί υπολογιστές, θα χρησιμοποιούν ένα γραφικό περιβάλλον εργασίας και έτσι προώθησε γρήγορα την τεχνογνωσία αυτή με την ανάπτυξη ενός γραφικού περιβάλλοντος  στον υπολογιστή «Apple Lisa«.

Εν τω μεταξύ, το 1980 η Microsoft εισήλθε στην βιομηχανία των λειτουργικών συστημάτων με, την δικιά της εκδοχή/διανομή Unix, που ονομάζεται Xenix. Ωστόσο, η IBM συνάπτει σύμβαση με τη Microsoft για να της παρέχει η MS, μια εκδοχή του CP/M λειτουργικού συστήματος, το οποίο ήθελε να χρησιμοποιήσει στον επερχόμενο, «προσωπικό υπολογιστή»(PC) ΙΒΜ. Για αυτή τη συμφωνία, η Microsoft αγόρασε ένα CP / M κλώνο που ονομάζεται 86-DOS από την Seattle Computer Products, μετονομάζοντας το σε MS-DOS, το οποίο η IBM προώθησε στην αγορά με την επώνυμα PC-DOS.

Το πεδίο μάχης έχει στηθεί…

Το 1981 η IBM τελικά, μπήκε στην αγορά των «μικροϋπολογιστών», με ένα μηχάνημα που είχε πολύ ασυνήθιστα πρότυπα κατασκευής. Σε μεγάλο βαθμό τα «κομμάτια» του υπολογιστή προέρχονταν από τρίτους προμηθευτές κατασκευαστών hardware. Τεχνικά πάντα, αποτελούσε ένα περίεργο και ελάχιστα φιλόδοξο κατασκεύασμα αφού έτρεχε με λειτουργικά συστήματα τρίτων και πάνω απ ‘όλα, είχε μια «ανοιχτή αρχιτεκτονική» [open architecture] ( αυτό θυμίζει πολύ τον τρόπο που μια διανομή Linux είναι χτισμένη ). Το μηχάνημα αυτό ονομάστηκε IBM PC (προσωπικός υπολογιστής) η με την σημερινή του κατάληξη απλά PC .

Αν καταλάβατε καλά… η IBM αποφάσισε να πάει σε μια «ανοιχτή αρχιτεκτονική» έτσι ώστε άλλοι κατασκευαστές θα μπορούσαν να παράγουν και να πωλούν περιφερειακά εξαρτήματα και συμβατό λογισμικό με το PC, χωρίς την αγορά αδειών. Η IBM πουλούσε επίσης Τεχνικό Εγχειρίδιο για το IBM PC που περιλάμβανε πλήρεις σχηματικές αναπαραστάσεις κυκλωμάτων, έναν κατάλογο των BIOS ROM των πηγαίο κώδικα τους, καθώς και άλλες πληροφορίες για μηχανικούς και προγραμματιστές. Η IBM ανακοίνωσε το PC στις 12 Αυγούστου 1981.
apple-katadikasmeni-pcΜόλις 6 εβδομάδες αργότερα, στο COMDEX Fall, η εταιρία Tecmar είχε είδη έτοιμα 20 προϊόντα Η / Υ (PC) που διατίθενται προς πώληση. Χάρη στον ανοιχτό χαρακτήρα της αρχιτεκτονικής, το PC είχε σύντομα χιλιάδες διαφορετικές add-in κάρτες τρίτων κατασκευαστών και πακέτα λογισμικού που διατίθενται για σχεδόν κάθε σκοπό. Αυτό κατέστησε τον Η / Υ (PC) την μόνη βιώσιμη λύση για πολλούς, καθώς ήταν η μόνη πλατφόρμα που υποστήριζε όλο το υλικό και το λογισμικό που απαιτείται, ώστε να εδραιωθεί στην επιχειρηματική αγορά όπου οι πελάτες είχαν ποικίλες απαιτήσεις λογισμικού.

Οι ανταγωνιστές της IBM, σε αυτή την ταχεία μεταβαλλόμενη αγορά, αποφάσισαν ότι η μόνη βιώσιμη λύση ήταν να κατασκευάζουν «κλώνους» του PC Η /Υ όσο το δυνατόν περισσότερα σε αριθμό και να τα πουλάνε με ελαφρώς χαμηλότερη τιμή και ίσως με υψηλότερη υπολογιστική ισχύ. Οι δύο πρώτοι ηγέτες αυτής της στρατηγικής ήταν η Columbia Computers και η Compaq. Ήταν οι πρώτοι που απέκτησαν την φήμη για μία πολύ στενή συμβατότητα των υπολογιστών τους με τους H/Y, IBM PC. Αυτό σήμαινε ότι θα μπορούσαν αυτά να τρέξουν οποιοδήποτε λογισμικό που είχε γραφτεί για τον H/Y IBM μηχάνημα χωρίς επανα-μεταγλώττιση του κώδικα. Επίσης, για τις εταιρείες λογισμικού, ήταν υψηλή προτεραιότητα να γράφουν λογισμικά για το IBM PC και τους κλώνους του και λιγότερο για άλλα συστήματα.

Την ίδια περίοδο (1983), ο υπολογιστής της Apple, Lisa παρά την «όμορφη» επιφάνεια εργασίας (GUI) και ιστορικά ο πρώτος προσωπικός υπολογιστής που διέθετε ένα GUI, ήταν μια εμπορική αποτυχία. Αυτό οφείλεται στην υψηλή τιμή πώλησης, τον περιορισμένο αριθμό λογισμικού, καθώς και λόγω του «άσχημου» τερματικού περιβάλλοντος MS-DOS που ήταν όμως διαθέσιμος για περισσότερα μηχανήματα δηλαδή τους IBM PC κλώνους. Από το 1984 περίπου και έπειτα, η Microsoft άρχισε να επιτυγχάνει τεράστια έσοδα από της πωλήσεις του DOS τόσο στην ΙΒΜ όσο και σε μια συνεχώς αυξανόμενη λίστα άλλων κατασκευαστών, οι οποίοι είχαν συμφωνήσει να αγοράσουν άδειες εγκατάστασης του MS-DOS για κάθε μηχάνημα που έφτιαχναν (κλώνοι PC). Ο ανταγωνισμός στους κατασκευαστές υπολογιστών, μικρούς ή μεγάλους, είχαν πλέον ένα κοινό στοιχείο: λειτουργικό σύστημα και πακέτα λογισμικού από τη Microsoft, καθώς και επεξεργαστές από την Intel. Στην ουσία, κατά το μεγαλύτερο μέρος της δεκαετίας του 1980 και στις αρχές της δεκαετίας του 1990, οι υπολογιστές που εμφανίζονταν στον έντυπο Τύπο και στα άρθρα με How-to’s, ήταν οι IBM PC και οι PC κλώνοι.

Κανείς δεν είναι τέλειος …

Το 1987, η IBM πήρε μια τολμηρή και τελικά καταστροφική επιχειρηματική απόφαση. Την περίοδο αυτή η «Ανοικτή Αρχιτεκτονική» ήταν το στάνταρτ, με πολλούς κατασκευές να προμηθεύουν την αγορά με IBM PC κλώνους, «προεγκατεστημένους» με Microsoft-DOS και το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς να διέθετε πλέον ταχύτερους και φθηνότερους συμβατούς με IBM υπολογιστές. Σε αυτή την τόσο καλά εδραιωμένη «ανοιχτή αρχιτεκτονική και τεχνολογική» πρόοδο, η IBM επέλεξε να «πάει με το μοντέλο της Apple» παρουσιάζοντας στην αγορά τους τους υπολογιστές PS/2. Οι PS/2 παρέμειναν συμβατά σε επίπεδο λογισμικού με τους PC κλώνους, αλλά το υλικό (Hardware) ήταν αρκετά διαφορετικό, πράγμα που σήμαινε ότι καμία από τα εκατομμύρια περιφερικά των PC κλώνων δεν θα λειτουργούσαν σε αυτά. Τα νέα αυτά μηχανήματα της IBM, με άλλα λόγια, δεν ήταν συμβατές με τις IBM !. Επιπλέον, η IBM, ακολουθώντας την λογική και τον τρόπο που η Apple παράγει τα προϊόντα της, σχεδίασε τα PS/2 με τέτοιο τρόπο ώστε τόσο για τεχνικούς όσο και νομικούς λόγους, να ήταν πολύ δύσκολο να τα κλωνοποιήσουν.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1980 και στις αρχές της δεκαετίας του 1990 η IBM έκανε μια δεύτερη καταστροφική απόφαση, να αντικαταστήσει το DOS με το μακράν ανώτερο λειτουργικό σύστημα OS/2. Σε ανταπάντηση, η Microsoft προτίμησε να ωθήσει τις καθιερωμένες βιομηχανίας κατασκευαστών κλώνων PC προς την κατεύθυνση του δικό της προϊόντος, που ονόμασε Windows, με αποτέλεσμα να γίνει το de facto πρότυπο στην αγορά. Η IBM παραιτήθηκε τελικά από τον ρόλο της ως κατασκευαστή προσωπικών υπολογιστών, τον Απρίλιο του 2005, όταν πούλησε το τμήμα Η/Υ της στην Κινεζική Lenovo για $1.75 δις.

Μέχρι τις αρχές του 21ου αιώνα, το κυρίαρχο «IBM συμβατό PC (κλώνος)» έγινε η υπολογιστική πλατφόρμα που εξασφάλισε την επιτυχία του Microsoft Windows. Αυτό με τη σειρά του είχε οδηγήσει σχεδόν όλα τα άλλα εμπορικά λειτουργικά συστήματα σχεδόν σε εξαφάνιση. Μέχρι τα μέσα του 1990 η προσπάθεια εισαγωγής ένα νέου αντίπαλο λειτουργικού συστήματος από οποιαδήποτε εταιρία, ήταν πλέον πολύ ριψοκίνδυνη. Ακόμα και αν ένα λειτουργικό σύστημα ήταν τεχνικά ανώτερο των Windows, θα ήταν μια αποτυχία στην αγορά (βλέπε BeOS και IBM OS/2). Η Microsoft συνέχισε την προώθηση φθηνού λογισμικού σε φθηνούς προσωπικούς Η/Υ, ενώ η Apple συνέχισε παρέχοντας τεχνικά ανώτερη, αλλά ακριβή, εμπειρία. Η Apple στηρίχθηκε στα υψηλά περιθώρια κέρδους που είχε και δεν ανέπτυξε ποτέ μια σαφή απάντηση. Αντ’ αυτού μήνυσε τη Microsoft με την κατηγορία ότι «έκλεψε» την ιδέα του γραφικού περιβάλλοντος από τον υπολογιστή Apple Lisa [Apple Computer, Inc. v. Microsoft Corporation]. Η δίκη συνεχίστηκε για πάρα πολλά χρόνια πριν την αποσύρουν από το δικαστήριο.

Η δεκαετία 2000-2010

Μέχρι το έτος 2001, η Microsoft κατέκτησε περίπου το 95% της αγοράς των υπολογιστών στις μικρο-μεσαίες επιχειρήσεις και τους home users δημιουργώντας έτσι την «εξάρτησή/locked-in» όλων με την τεχνολογία της. Από την άλλη πλευρά, έργα ανοικτού λογισμικού/κώδικα άρχισαν να λαμβάνουν κάποια προσοχή. Μέχρι το 2000 ιδρύθηκε ως μη-κερδοσκοπική οργάνωση η Open Source Labs Development (OSDL) που υποστηρίζονται από μια παγκόσμια κοινοπραξία, με αποστολή να επιταχύνει την ανάπτυξη και προώθηση του Linux στον κόσμο των επιχειρήσεων. Οι στόχοι του περιλάμβαναν «να είναι το αναγνωρισμένο κέντρο βαρύτητας για τη βιομηχανία του Linux». Το 2007, από τη συγχώνευση του OSDL και του Free Standards Group(FSG) ιδρύθηκε το Linux Foundation. Το Linux Foundation επιχορηγεί το έργο του δημιουργού του Linux (Linus Torvalds) και υποστηρίζεται από κορυφαίες εταιρείες, ανοικτού λογισμικού και προγραμματιστές από όλο τον κόσμο. Το Linux Foundation προωθεί, προστατεύει και τυποποιεί το Linux, παρέχοντας ένα ολοκληρωμένο σύνολο υπηρεσιών, ανταγωνιστικών σε αυτές των κλειστών λογισμικών.

Το παραπάνω γεγονός δεν άρεσε στη Microsoft. Με την Ανοικτή Αρχιτεκτονική Η/Υ (IBM κλώνους και homebuilt υπολογιστές) σε συνδυασμό με το Open Source Linux λειτουργικό σύστημα θα μπορούσε να απειλήσει την κυριαρχία της στο διαδίκτυο. Πώς θα μπορούσε να συμβεί αυτό; Μα, με τον ίδιο τρόπο που η Microsoft πέτυχε την κυριαρχία της στην αγορά:

  • Η Ανοικτή Αρχιτεκτονική ήταν αναπόφευκτα από τη φύση του, σίγουρο ότι θα εξαπλωθεί στην αγορά (θυμηθείτε τους Η / Υ που μπορούμε να φτιάχνουμε (ΙΒΜ κλώνοι) σε σχέση με την κλειστή αρχιτεκτονική του Apple Mac)
  • Η Microsoft δεν έκανε κυριολεκτικά τίποτα για να σταματήσει τα πειρατικά αντίγραφα των Windows, μέχρι την εμφάνιση των Windows XP ( θυμηθείτε το Genuine Advantage και την ενεργοποίηση των Windows)

Το Linux εκ φύσεως είναι ανοικτού κώδικα, έτσι κάθε εταιρεία / άτομο θα μπορούσε να δημιουργήσει μια διανομή για οποιοδήποτε σκοπό. Επίσης, το γεγονός ότι το Linux μπορεί εύκολα να τροποποιηθεί για να τρέξει σε οποιοδήποτε είδος » αρχιτεκτονικής»[linux supported architectures] ήταν η αιτία που χάθηκε από τη Microsoft η μάχη για το ποιος θα εξουσιάζει τους web διακομιστές/διακομιστές αρχείων, τα υπολογιστικά συστήματα κρίσιμων αποστολών[mission critical systems], τα κέντρα βάσης δεδομένων. Σε αυτά τα πολύπλοκα συστήματα το Unix ομαλά και σταδιακά, αντικαταστάθηκε από το Linux.Κάθε αλληλεπίδραση που έχουμε με το διαδίκτυο, καθώς και κάθε υποδομή του Διαδικτύου σε γενικές γραμμές, είναι «μονοπωλιακά» κατακτημένο από Linux servers.

Το αποτέλεσμα ήταν, η Microsoft να ξεκινήσει έναν προληπτικό «πόλεμο» στην αγορά των νεοεμφανιζόμενων Netbook για χάριν επιβίωσης. Η μέθοδος ονομάζεται FUD (φόβος, αβεβαιότητα και αμφιβολία) . Στις 16 Νοεμβρίου, 2005 το έργο OLPC (One Laptop Per Child), είχε αποκτήσει πολύ μεγάλη προσοχή όταν ο Nicholas Negroponte και ο Κόφι Ανάν στην Παγκόσμια Διάσκεψη Κορυφής για την Κοινωνία της Πληροφορίας (WSIS στην Τύνιδα της Τυνησία) παρουσίασαν ένα λειτουργικό πρωτότυπο υπολογιστή για παιδιά, τον OLPC CM1, βασισμένο σε Linux. Στην Microsoft, δεν αρέσε ούτε αυτό…. προσπάθησαν να «σκοτώσουν» το όλο project (βλέπε Γιατί η Microsoft και η Intel προσπάθησαν να σκοτώσουν το XO $ 100 laptop )

Από την άλλη πλευρά έχουμε την Apple, η οποία έχοντας μάθει πολλά από τα επώδυνα μαθήματα (1986-1998), για να αυξήσει το μερίδιο αγοράς της, προσπάθησε να προσαρμοστεί στην επερχόμενη εποχή της ανοιχτής αρχιτεκτονικής σε συνδυασμό με τα
business_apple-katadikasmeniανοιχτού λογισμικού projects. Έτσι, στις 24 Μαρτίου του 2001 ανακοίνωσε το Mac OS X το οποίο βασίζεται στον πυρήνα Mach με ορισμένα τμήματα από τον κώδικα του FreeBSD και NetBSD σε συνδυασμό με το γραφικό περιβάλλον NextStep. Επίσης άρχισε μια επιτυχή μετάβαση από την αρχιτεκτονική PowerPC στην αρχιτεκτονική PC. Αλλά περιμένετε… αυτό δεν σημαίνει ότι η Apple θα υιοθετούσε την ανοιχτή φιλοσοφία στους υπολογιστές της. Κανείς δεν επιτρέπεται να φτιάξει ή να κατασκευάσει κλώνο του υπολογιστή Mac. Ακόμη και αν ο πυρήνας του λειτουργικού βασίστηκε σε έργα ανοικτού κώδικα, την Apple την ενδιέφερε να δίνει πρόσβαση μεμονωμένα σε τρίτους προγραμματιστές, στον εσωτερικό κώδικα του πυρήνα παρά να δημιουργήσει μια κοινότητα όπου ελεύθερα οι προγραμματιστές θα έγραφαν/διόρθωναν των κώδικα του λειτουργικού της συστήματος.

Πάλι… απέτυχαν αφού δεν κατάφεραν να ξεκολλήσουν από το 8% του μεριδίου αγοράς. Προσπάθησαν όμως για τρίτη φορά να ξεπεράσουν αυτό το πρόβλημα και στις 9 Ιανουαρίου 2007 ή Apple Computer Inc κατάργησε τη λέξη «Computer» από το όνομά της για να αντικατοπτρίζει καλύτερα την κίνησή της στο ευρύτερο πεδίο των ηλεκτρονικών συσκευών ευρείας κατανάλωσης. Την ίδια ημέρα, ανακοίνωσε το iPhone, ένα smartphone διαδικτύου και πολυμέσων κατασκευασμένο με μια μυστική και άνευ προηγουμένου συνεργασία με την AT&T Mobility-Cingular Wireless.

Η συνήθεια της Apple να ελέγχει τα πάντα, δεν άλλαξε καθόλου με αυτή τη νέα σειρά προϊόντων:

  • Κλείδωμα SIM – Το iPhone κανονικά εμποδίζει την πρόσβαση στα media player και web χαρακτηριστικά του αν δεν έχει ενεργοποιηθεί από ΈΝΑΝ συγκεκριμένο και εγκεκριμένο φορέα κινητής τηλεφωνίας (πχ. COSMOTE μόνο). Αυτό στις άλλες smartphone συσκευές αποτελεί παρελθούσες τακτικές (προ-2000).
  • Ανάπτυξη λογισμικού από τρίτους- Η Apple ελέγχει αυστηρά με όλα τα μέσα που διαθέτει, την ελευθερία της δημιουργικότητας για την ανάπτυξη λογισμικού. Προγραμματιστές για να αναπτύξουν εφαρμογές για το iPhone πρέπει να πληρώσουν μια συνδρομή μέλους που ονομάζεται «Apple Developer Connection». Οι προγραμματιστές είναι ελεύθεροι να καθορίζουν τις τιμές στις οποίες διανέμονται τα προγράμματά τους μέσω του App Store. Το κέρδος τους είναι 70% επί τις τιμής πώλησης. Το πρόβλημα αρχίζει όταν ένας προγραμματιστής δημιουργεί μια εφαρμογή που είναι τρόπον τινά καλύτερο και «έξυπνο» από ένα παρεχόμενο από την Apple λογισμικό του iPhone. Αν συμβεί αυτό τότε η Apple έχει την ευχέρεια να απαγορεύσει την είσοδο της εφαρμογής του στο App Store (βλ. περισσότερα για: iPhone προγραμματιστές απογοητευμένοι με το App Store )

Με την παραπάνω στάση, η Apple άφησε έξω όλους τους φορείς κινητής τηλεφωνίας και κυρίως τους προγραμματιστές που ήθελαν περισσότερη ελευθερία για να απελευθερώσουν τη δημιουργικότητά τους. Όμως, όπως συνέβει και στο παρελθόν (βλέπε πιο πάνω IBM ανοιχτή αρχιτεκτονική) κάποιος κατάλαβε ότι αυτό θα έκανε η Apple μόλις μπει στην αγορά των κινητών τηλεφώνων… και όταν λέω κάποιος εννοώ την Google.

apple_enantiwn_google-katadikasmeni

Μερικά πολύ ενδιαφέροντα ιστορικά γεγονότα άρχισαν να εμφανίζονται στον έντυπο τύπο και την ηλεκτρονική ειδησιογραφία. Τον Ιούλιο του 2005, λοιπόν, η Google εξαγόρασε την Android, Inc, μια μικρή εταιρεία που η έδρα της βρισκόταν στο Palo Alto της Καλιφόρνια των ΗΠΑ. Την εποχή εκείνη, λίγα ήταν γνωστά για το ποια ήταν η εταιρία Android Inc. παρά μόνο ότι ήταν άλλη μία μικρή εταιρία που έφτιαχνε λογισμικό για κινητά τηλέφωνα. Αυτό ξεκίνησε τις φήμες ότι η Google σχεδιάζει να εισέλθει στην αγορά της κινητής τηλεφωνίας.

Ο πρόεδρος / CEO της Google Eric Schmidt ως απάντηση στις φήμες, με συνέντευξη Τύπου στης 5 Νοεμβρίου του 2007, παρουσίασε το όραμά του για ένα ελεύθερο λογισμικό, ανοιχτών συσκευών και ανοιχτού οικοσυστήματος:

«Η σημερινή ανακοίνωση είναι περισσότερο φιλόδοξη από κάθε μεμονωμένη εικασία που έχει γραφτεί τις τελευταίες εβδομάδες στον τύπο σχετικά με ένα « Google Phone ». Το όραμα μας είναι ότι η ισχυρή πλατφόρμα που αποκαλύπτουμε σήμερα θα λειτουργήσει σε χιλιάδες διαφορετικά μοντέλα κινητών τηλεφώνων. Η σύμπραξη αυτή θα συμβάλει στην αξιοποίηση του δυναμικού της τεχνολογίας των κινητών συσκευών για δισεκατομμύρια χρήστες σε όλο τον κόσμο. Μια νέα προσέγγιση για την προώθηση της καινοτομίας στον κλάδο των κινητών, θα συμβάλει στη διαμόρφωση ενός νέου υπολογιστικού περιβάλλοντος που θα αλλάξει τον τρόπο και την πρόσβαση των ανθρώπων και την ανταλλαγή πληροφοριών στο μέλλον.»

Στη Google, η ομάδα με επικεφαλής τον Andy Rubin ανέπτυξε μια πλατφόρμα κινητών συσκευών που βασίζεται στον πυρήνα του Linux και διατίθενται στους κατασκευαστές τηλεφώνων ώστε να παρέχει ένα ευέλικτο, ενιαίο και αναβαθμίσιμο λειτουργικό σύστημα.

Στις 5 Νοεμβρίου του 2007, ανακοινώθηκε η Open Handset Alliance (ΟΗΑ), μια κοινοπραξία 71 κατασκευαστών hardware, λογισμικού και τηλεπικοινωνιών και σκοπό έχει την προώθηση ανοιχτών προτύπων για τις κινητές συσκευές. Στην ΟΗΑ περιλαμβάνονται εταιρίες όπως η Texas Instruments, Broadcom Corporation, Google, HTC, Intel, LG, Marvell Technology Group, η Motorola, η Nvidia, η Qualcomm, η Samsung Electronics, Nextel Sprint και T-Mobile. Μαζί με το σχηματισμό του Open Handset Alliance, η OHA παρουσίασε επίσης και το πρώτο της προϊόν, το Android, μια πλατφόρμα λογισμικού για mobile συσκεύες που βασίζεται στην έκδοση 2.6 του πυρήνα Linux. Στις 9 Δεκεμβρίου 2008, ανακοινώθηκε ότι 14 νέα μέλη θα ενταχθούν στην OHA, συμπεριλαμβανομένων των PacketVideo, ARM Holdings, Atheros Communications, η ASUSTeK Computer Inc, η Garmin Ltd, Softbank, η Sony Ericsson, Toshiba Corp, και της Vodafone Group Plc. Στις 21 Οκτωβρίου 2008 η Google άνοιξε ολόκληρο το πηγαίο κώδικα υπό την άδεια Apache License. Με την άδεια χρήσης Apache, οι κατασκευαστές/φορείς τηλ. μπορούν να προσθέσουν, ιδιόκτητες επεκτάσεις χωρίς την υποβολή του κώδικα πίσω στην κοινότητα ανοικτού λογισμικού.

To Android Linux άρχισε να κερδίσει γρήγορα όλοι την προσοχή και σύμφωνα με την NPD Group, οι πωλήσεις ανά μονάδα για το Android OS smartphones κατέλαβε την πρώτη θέση μεταξύ όλων των smart-phone που πωλούνται στις ΗΠΑ κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2010, με 33% το BlackBerry OS είναι δεύτερο με 28% και το iOS (Apple) είναι στην τρίτη θέση με 22%. (Βλέπε Reuters ). Αυτό ήταν ένα εύλογο αποτέλεσμα αφού το Android ενσωματώνεται από διάφορους κατασκευαστές σε όλο τον κόσμο και σε όλους τους φορείς δικτύου τηλεφωνίας, ενώ το iPhone πωλείται μόνο από 1 κατασκευαστή και μόνο σε ένα φορέα δικτύου (Update 10/2/2011: To iPhone τώρα πωλείται εκτός από την AT&T και από την Verizon). Όπως συνοψίζεται στο blog του, ο Louis Gray αναφέρει μερικούς λόγους για τους οποίους το Android θα μπορούσε να ξεπεράσει τις πωλήσεις του iOS πλατφόρμας:

  • Ελευθερία Επιλογών: Επιλογή συσκευής, η επιλογή των φορέα κινητής τηλ, η επιλογή των κατασκευαστών
  • Momentum: To Android ωθείται στη βελτίωση της ποιότητας, όσον αφορά τον αριθμό των συσκευών που πωλήθηκαν των αριθμό των χρηστών, των εφαρμογών, οι οποίες αυξάνονται σε ποσότητα και σύντομα θα ακολουθήσει και η ποιότητα. Η αύξηση του αριθμού των συσκευές, των φορέων τηλεφ. και των χρηστών θα οδηγήσουν «τραβήξουν» περισσότερους προγραμματιστές στην πλατφόρμα και αυτοί που ακόμα αντιστέκονται θα κάνουν τελικά την κίνηση να το προσεγγίσουν.
  • Cloud: Το τηλέφωνο είναι κατασκευασμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να αξιοποιηθούν τα δεδομένα που αποθηκεύονται στο Διαδίκτυο. Έτσι οι χρήστες δεν χρειάζεται να είναι συνδεδεμένοι με τον υπολογιστή τους για τη διαχειρίζονται τα δεδομένα στο τηλέφωνό τους.
  • Δυνατότητες: Η πλατφόρμα Android, απλά κάνει κάτι περισσότερο και από τη φύση του (Linux) είναι ικανό να κάνει περισσότερα.

Οι τάσεις της αγοράς υποστηρίζουν την συνεχιζόμενη ανάπτυξης του Android με έναν τρόπο που η Apple θα πρέπει να ανατρέξει στα παρελθόντα λάθη της και εκ νέου να αναθεωρήσει το μοντέλο της επιχειρηματικής δραστηριότητας «σκεφτείτε διαφορετικά (think differently)». Ο Nathan Ingraham του Compete εξηγεί:

«Ο λόγος που η Apple θα πρέπει να ανησυχεί για πρωτόγνωρη δύναμη του Android είναι επειδή έχει βρεθεί σε παρόμοια κατάσταση στο παρελθόν, με τον ανταγωνισμό της κατά της Microsoft στους προσωπικούς υπολογιστές. Η Apple φυσικά, είναι ο μοναδικός κατασκευαστής και προμηθευτής των τηλεφώνων τρέχει το iOS (iPhone) λειτουργικό σύστημα, ενώ κάθε κατασκευαστής είναι σε θέση,αν το επιθυμεί, να τρέξει το Android στις συσκευές του. Αυτό αντανακλά την ιστορία της Apple με το λειτουργικό σύστημα Macintosh που ανταγωνιζόταν με το Microsoft Windows. Η Apple είναι ο μόνος κατασκευαστής που κατασκευάζει υπολογιστές που τρέχουν το λειτουργικό σύστημα Mac OS, ενώ μια ποικιλία από κατασκευαστές ήταν σε θέση να κατασκευάζει υπολογιστές με Windows με αποτέλεσμα αυτό να βοηθήσει την Microsoft να αποκτήσει ηγετικό ρόλο στον πόλεμο των λειτουργικών συστημάτων στη δεκαετία του 1990.»

Αξίζει να αναφερθεί ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του AndroLib.com (τη στιγμή που αυτό το άρθρο γραφόταν) δείχνουν οτι οι εφαρμογές στο Android Market πλησιάζουν τις 150.000. Στις 12 Ιουλίου 2010, η Google ανακοίνωσε ένα νέο project που ονομάζεται App Inventor. To App Inventor δεν πρόκειται να αντικαταστήσει ή ακόμη και να απειλήσει το παραδοσιακό μοντέλο ανάπτυξης λογισμικού. Αλλά ο στόχος του App Inventor, όπως αναφέρει ο Abelson των The Times , είναι «να μπορέσουν οι άνθρωποι να γίνουν δημιουργοί, όχι μόνο καταναλωτές σε αυτό τον mobile κόσμο ».:

«O κ. Abelson είπε ότι το project αυτό της Google, έχει σκοπό να δώσει στους χρήστες, ιδίως τους νέους, ένα απλό εργαλείο για να τους δώσει τη δυνατότητα να πειραματίζονται με το smartphone λογισμικό όπως έχει γίνει και με τους υπολογιστές. Με τα χρόνια, ανέφερε, απλοποιημένα εργαλεία προγραμματισμού όπως η Basic, Logo και Scratch έχουν ανοίξει την πόρτα σε καινοτομίες όλων των ειδών.»

Συμπέρασμα…

Για να συνοψίσω, το Android Linux θα είναι η καθολική πλατφόρμα που θα επιτρέψει σε κάθε συσκευή να συνδεθεί με εκατομμύρια άλλες συσκευές και να ανταλλάσσουν μεταξύ τους πληροφορίες. Θα αποτελέσει το απόλυτο ασύρματο δίκτυο των συσκευών. Αυτό οφείλεται σε:

  • Πολλών ειδών/τύπου συσκευές μπορούν να τρέξουν Linux
  • Το Linux είναι ανοιχτού κώδικα και όλοι μπορούν να συμμετέχουν σε αυτό
  • Πολυάριθμοι κατασκευαστές, δημιουργούν συσκευές που τρέχουν Android
  • Το Linux ανήκει στην «ανθρωπότητα» και όχι σε μία μόνο εταιρεία.

Όπως έχω πει πάρα πολλές φορές η ανθρώπινη φύση αντανακλάται σε κάθε πτυχή της κοινωνίας μας. Αγαπάμε την εξερεύνηση, την έρευνα, επινοώντας νέους τρόπους για να κάνουμε τη ζωή μας πιο εύκολη και όταν καταφέρουμε κάτι καινούριο νιώθουμε την ανάγκη να μοιραστούμε αυτή τη γνώση με τους άλλους. Οι Σαμάνοι και Αλχημιστές ήταν οι πρώτοι εξερευνητές της φύσης της ύλης και τον «αόρατες» δυνάμεων που της κυριαρχούν. Οι γνώσεις που κατείχαν ήταν δύναμη τους, και την προστάτευαν από τυχόν επίδοξους που θα προσπαθήσουν να την «κλέψουν». Οι μαθητές τους ήταν οι μοναδικοί κληρονόμοι αυτής της γνώσης. Στην περίπτωση αυτή, η γνώση «παράγεται» από λίγους και μόνο προς όφελος του εαυτού τους και όχι της κοινωνία στο σύνολό της. Αυτή είναι μοντέλο «κλειστής πηγή» ως μέθοδο παραγωγής γνώσης. Λόγω της φύσης των ανθρώπων να μοιραστούν τις πληροφορίες που παράγουν, αργά αλλά αναπόφευκτα, αυτή η μέθοδος έχει αντικατασταθεί από μια νέα και πιο «ανοιχτή μέθοδο» την επιστήμη. Η επιστήμη σε αντίθεση με την «κλειστής πηγής» γνώση, χρησιμοποιεί την αντίθετη μέθοδο για την παραγωγή της γνώσης. Η γνώση και η πηγή της (ο τρόπος/μεθοδολογία που παράγεται) είναι διαθέσιμη σε κανέναν. Με αυτό τον τρόπο για παράδειγμα ο «τροχός» επινοείται μόνο μια φορά. Κάποιος άλλος θα λάβει αυτή την επινοημένη γνώση και θα δημιουργήσει κάτι νέο. Αυτό είναι ένα πρότυπο, «ανοιχτής πηγής» για να παράγουμε γνώση.

Το Λογισμικό και τη βιομηχανία Hardware είναι μόνο 100 περίπου ετών. Είναι στη φύση των ανθρώπων να αλλάξουν το μοντέλο παραγωγής καινοτόμων προϊόντων από ένα κλειστό οικοσύστημα (όπως έκαναν οι Αλχημιστές) σε ένα πιο ανοικτό οικοσύστημα (όπως κάνουν οι επιστήμονες). Η χρήση των ανοικτών μοντέλων, με τα χρόνια γίνεται όλο και πιο σαφής. Το Linux κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος όχι μόνο επειδή είναι άλλο ένα λογισμικό/λειτουργικό σύστημα, αλλά επειδή είναι η ιδανική πλατφόρμα που επιτρέπει να αναπτυχθούν περισσότερες ιδέες και λύσεις, σε όλους τους τομείς της Επιστήμης και Τεχνολογίας. Η Microsoft, η Apple και κάθε άλλη εταιρεία θα κάνουν τα ίδια λάθη ξανά και ξανά αν δεν μπορούν να μαθαίνουν από τα λάθη του παρελθόντος. Ίσως γι ‘αυτό η IBM θέλει να εισέλθει στον κλάδο της κινητής τηλεφωνίας. Σε μια πρόσφατη δήλωση, (9 Αυγούστου 2010) ο Jean Staten Healy της IBM στο Linux.com εξηγεί την κατάσταση:

Οι επιχειρήσεις και οι καταναλωτές δημιουργούν γρήγορα ένα mobile κόσμο – θα υπάρχουν σχεδόν ένα τρισεκατομμύριο συνδεδεμένες συσκευές στο Internet το 2011 – Τα ανοικτά πρότυπα, όπως το Linux, είναι απαραίτητα για να λειτουργήσουν στο ακαριαίο τον νέο αυτό κόσμο του mobile. Σήμερα τα Embedded Linux τρέχουν σχεδόν σε κάθε smatphone και θα υποστηρίξουν την αύξηση κατά 20 φορές των υπηρεσιών διακίνησης δεδομένων και κατά 40 φορές περισσότερο τις δαπάνες στις συναλλαγές μέσω κινητού τηλεφώνου που αναμένεται να συμβεί το 2015. Οι καταναλωτές δεν γνωρίζουν ότι το Linux είναι τα τηλέφωνά τους, αλλά οι προγραμματιστές το γνωρίζουν. Ο πολλαπλασιασμός των smartphone όπως το iPhone και του Android προμηνύει ότι η ανάπτυξη εφαρμογών για την mobile πλατφόρμα σε Linux περιβάλλον εργασίας είναι το μόνο σίγουρο ότι θα αυξηθεί. Μια πρόσφατη έρευνα για το Eclipse (περιβάλλον προγραμματισμού) έδειξε ότι το 33 τοις εκατό των προγραμματιστών χρησιμοποιούν πλέον το Linux ως κύριο λειτουργικό σύστημα για ανάπτυξη εφαρμογών τους, έναντι του 20 τοις εκατό που ήταν το 2007.

Προφανώς λοιπόν κάποιοι έχουν μάθει κάτι από το παρελθόν τους. Σας ευχαριστώ θερμά για την υπομονή σας και ελπίζω να σας άρεσε το άρθρο μου.

Αν έχεις ένα μήλο και εγώ έχω ένα μήλο και ανταλλάξουμε μεταξύ μας τα μήλα, τότε και πάλι θα έχουμε έκαστος από ένα μήλο. Εάν όμως έχεις μια ιδέα και εγώ έχω μια ιδέα και ανταλλάξουμε μεταξύ μας αυτές τις ιδέες, τότε ο καθένας μας θα έχει από δύο ιδέες .

Τζορτζ Μπέρναρντ Σω

Ιρλανδός δραματουργός & σοσιαλιστιής(1856 – 1950)

Σημείωση: Πρέπει να ευχαριστήσω όλους τους ανώνυμους συγγραφείς της Βικιπαίδειας χωρίς τους οποίους, το άρθρο αυτό δεν θα μπορούσε να είναι δυνατόν να γραφτεί Είμαι πραγματικά υπόχρεος για την γνώση που έχετε μοιράσει «ανοιχτά» σε όλους σας.

30 thoughts on “Γιατί η Apple, είναι ιστορικά καταδικασμένη να ξαναπατώσει…

    • Θα επαναλαμβάνεται για πολύ καιρό ακόμα, αν δεν περνούν το μάθημά τους😛

  1. Πολύ ενδιαφέρον άρθρο,μένει να δούμε την εξέλιξη….
    Τελικά μπορείς να μάθεις σε ένα γέρικο σκύλο νέα κόλπα;

    • Στο λέω με απόλυτη επιστημονική σιγουριά…. ΝΑΙ… ο γέρικος σκύλος μπορεί να μάθει νέα κόλπα…🙂

  2. Salih νομίζω πως με αυτό το άρθρο παρήγαγες πολιτισμό. Το γεγονός ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται το γνωρίζουμε όχι μόνο από τις εταιρείες άλλα από τα πάντα σχεδόν γύρω μας.

    Συμφωνώ απολυτά μαζί σου πως η Apple και αρκετά χρονιά αργότερα και η Microsoft θα αποτύχουν αν συνεχίσουν αυτί την πολίτικη τους. Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να τονίσω και κάτι ακόμα που ήθελα να γράψω καιρό άλλα λόγω ευαισθησίας του θέματος, δεν το είχα κάνει. Θελα να τονίσω την “χουντική” πολίτικη της Apple από την ήμερα της δημιουργίας της. Είναι μια εταιρεία η οποία διοικείται από 2 άτομα, τα οποία έχουν το θράσος να σου λένε τι θα σου αρέσει και μάλιστα με υπεροπτικό τρόπο. Η συγκεκριμένη εταιρεία έχει πολεμήσει το “ανοιχτό” όσο καμιά άλλη. Κάποιες φόρες σκέφτομαι πως η MS είναι άγγελος μπροστά της. Ευτυχώς το Android, δηλαδή το Linux σαν ανοιχτό, επιβραβεύει την διαφορετικότητα και την ανάπτυξη της προσωπικότητας και της ιστορικής επιλογής.

    Δίνω λοιπόν συμβουλή σε όλους: Μην αφήνεται τον οποιοδήποτε να σας λέει τις σας αρέσει και πως θα κάνετε κάτι! Εταιρείες σαν την Apple έχουν για κρυφό όνειρο να είμαστε όλοι ρομποτακια, χωρίς ίχνος προσωπικότητας και να υπακούμε πιστά στις “διαταγές” της. Χουμε προσωπικότητα, όλα πρέπει να έχουν την επιλογή να γίνουν διαφορετικά. Αλλιώς η ρώτα που τραβάμε δεν είναι η σωστή…

    • Thnx Alex…
      Συμφωνώ μαζί σου… Θυμάμαι το 2000 όταν η Apple αποφάσισε να περάσει σε x86 και Unix BSD kernel… και είπα : εδώ είμαστε !!! τώρα θα έχουμε έναν μεγάλο ανταγωνιστή στην MS… οπότε αυτό είναι καλό για εμάς! Όσο την είδες εσύ… τόσο την είδα και εγώ… πουθενά… πέρασαν 10 χρόνια… παρέμεινε εκεί που ήταν.

      Θυμάμαι… ότι έπαιζε να περάσει ή σε Linux kernel ή σε BSD kernel… Ευτυχώς η GPL άδεια του Linux δεν επιτρέπει της "μπαγαποντιές" που σκόπευε να κάνει η Apple, οπότε αναγκαστικά επέλεξε BSD kernel… Θα είχαμε πάθει ζημιά…

  3. Η apple αυτήν την στιγμή ζει από τα Fashion Victims και μόνο. Κάποιος γνώστης δεν βλέπω τον λόγο να αγοράσει οποιοδήποτε προϊόν της.

    • εδώ νομίζω ότι είμαστε λάθος. μέχρι να εμφανιστούν τα ipod οι υπόλοιπες εταιρίες μας πλασάραν κάτι άθλια mp3player το αντίστοιχο και με τα σμαρτφον. από θέμα καινοτομίας έχει η απλ (και δεν είναι μόνο ντιζάιν). θα συμφωνήσω μόνο στο ότι για να τα αποκτήσεις θα πρέπει να βάλεις υποθήκη και τα εγγόνια σου.
      αντίστοιχα και το ipad. μην μπαίνουμε στην λογική να αρνούμαστε την τεχνολογία και τις δυνατότητές της στην προσπάθειά μας να υπερασπιστούμε τον πιγκουίνο. αυτός μπορεί απλά καλύτερα και το αποδεικνύει με πολλούς τρόπους.

      • Συμφωνώ απόλυτα.
        H Apple έφερε το smartphone στις μάζες λόγω της απλότητας στο UI στο iPhone (για την τιμή δεν το συζητώ), επίσης καμία άλλη εταιρία δεν πήρε το ρίσκο ενός tablet παρά μόνο η Apple και αυτά πρέπει να τα αναγνωρίσουμε.
        Από κει και πέρα όμως ακολουθεί τον ίδιο δρόμο της αδιαλλαξίας. Δε συμβιβάζεται ο Steve βρε αδερφέ, πώς να το κάνουμε.
        Επειδή λοιπόν το ποτάμι δε γυρίζει πίσω, το έχασαν το παιχνίδι.

    • Αν μιλάς για τα mac έχεις απόλυτο δίκιο αλλά το iphone 4 δεν θαλεγα πως είναι για fashion ή tech victims έχουν κάνει πολύ καλή δουλειά άσε που υπάρχει και μια πληθώρα εφαρμογών που δεν συγκρίνεται με το android . Το ios είναι δύναμη. Τώρα σχετικά με την τιμή όπως όλα τα προιόντα της apple έτσι και αυτό είναι υπερτιμημένο.
      Σκεφτείτε πόσοι έχουν βασανιστεί με τα δήθεν smartphones  με windows mobile 5,6,6.5,7 κλπ πραγματικά η microsoft δεν το έχει ότι και να κάνει…..

  4. Εξαιρετικό άρθρο!
    Πλήρες, με λεπτομέρειες, απολαυστικό για ανάγνωση!
    Ξεκαθαρίζει τα πράγματα για την ιστορία των υπολογιστών.

  5. Εξαιρετικό άρθρο αν και 5 σελίδες το διάβαζα σαν να ήταν μυθιστόρημα.
    Μάλλον έτσι το βλέπουν κ εκεί στην Apple :p

    Μου αρέσει η αναφορά που κάνεις στους Wiki authors, και ΝΑΙ αυτό είναι ακόμη ένα επιτυχημένο "ανοιχτό".
    Τα υπόλοιπα τα έχουμε πει πολλάκις…
    Long Live Life Android!!!

    • Ναι είναι … πολύ μεγάλο🙂 Αμφιβάλλω όμως αν θα το διαβάσουν όλοι και θα έχουν μια πλήρη εικόνα😛

      Εννοείται ότι χωρίς την WiKi δεν θα ήταν δυνατόν αυτό το άρθρο να γραφτεί ! Είμαι πραγματικά υπόχρεος σε όλους αυτούς !

  6. Πολύ ωραίο άρθρο και ενημερωτικό μιας και είχα παρεξηγήσει κάποια πράγματα για την IBM!

    θα ήταν ωραίο να κάνεις και μία πρόβλεψη για την επόμενη κίνηση της apple. Θα συνεχίσει την ίδια πολιτική, θα προσπαθήσει απλά να ανακατέψει τα νερά ή νομίζεις ότι θα αλλάξει τελείως τακτική και θα το γυρίσει σε open source (αστειάκι εδώ :P)?

    • Υπάρχουν …. κάποιες φήμες ότι η Apple, κάτι έμαθε από αυτό το άρθρο (:P) και ετοιμάζει ένα πολύ φθηνό ($200) και ελεύθερο από περιορισμούς iPhone😛 … το παρακολουθούμε… και θα ενημερώσουμε τους αναγνώστες μας μόλις είμαστε σίγουροι…😉

  7. πολύ καλό και εκτενές άρθρο, αλλά όσα αναφέρονται είναι προσωπική άποψη και κατά τη γνώμη μου λίγο λάθος καθώς δεν παίρνει υπόψη όλους παράγοντες που επηρεάζουν μια αγορά. ένα βασικό είναι οτι αγνοεί τον καταναλωτή, ένα λάθος που κάνουν οι περισσότεροι guru της τεχνολογίας. εγώ ο χ αγοραστής που δεν έχω ιδέα από ανοιχτές-κλειστές αρχιτεκτονικές και λοιπά ακαταλαβίστικα που πραγματικά δε με αφορούν, θέλω ένα σύγχρονο και λειτουργικό προϊόν σε άμεση επαφή με το web για να κάνω εύκολα τη δουλειά μου. εκεί πέτυχε η apple και όποιος το κάνει καλύτερα θα πετυχαίνει αυτός.

    • Συμφωνώ σε αυτό που λες.. Τα ιστορικά γεγονότα που αναφέρω ουσιαστικά δείχνουν ότι είναι προσωρινή η επιτυχία όποιου δεν μαθαίνει από τα λάθη του παρελθόντος και για αυτό το λόγο σταδιακά θα πατώσει αν δεν αλλάξει τακτική.

  8. Κάτι επίσης πολύ σημαντικό είναι αυτό που κάνει να κάνει με τις αγορές εκτός appstore, που θέλει να υποχρεώνει τους εκδότες να μοιράζονται τα κέρδη τους μαζί της. Το βασικότερο είναι ότι το επιπλέον της τιμής 30% θα το πληρώνει ο καταναλωτής αλλά και αναγκάζει εταιρίες όπως η Sony να στραφούν αλλού, όπως πχ στο Android🙂

    Εδώ βλέπουμε ένα τρανό παράδειγμα που η Apple δεν έχει πιάσει καλά-καλά τον πάπα από το σβέρκο για να εδραιωθεί στην αγορά και μας δείχνει το πραγματικό της πρόσωπο. Για άλλη μια φορά μπορούμε να καταλάβουμε και γιατί η Apple ΠΡΕΠΕΙ να πάρει τη θέση που της αξίζει, στον πάτο.

  9. Πολύ ενδιαφέρουσα ιστορική διαδρομή.
    Μακάρι η ιδέα Google App Inventor να πετύχει. Να ξεφύγουν τα νέα παιδιά από το στείρο καταναλωτισμό.
    Είμαστε ακόμη στην αρχή, αλλά πιστεύω πως θα βοηθήσει και η ύπαρξη πλέον φαντεζί, συσκευών με Android,
    αν κι εγώ προσωπικά θα προτιμούσα κάτι πιο "καθαρόαιμο" Λίνουξ [π.χ. Ubuntu unity].
    Σημαντική κι η συμβολή κάποιων καθηγητών πληροφορικής που δείχνουν στους μαθητές τους τη διέξοδο της σοβαρής ενασχόλησης με τον προγραμματισμό.

    • μιλώντας για καθαρόαιμο λίνουξ και επειδή ανέφερες και το ουμπούντου, σκέψου ότι ακόμη στην κοινότητα αρκετοί το αντιπαθούν ως μη καθαρόαιμο :-p

  10. Πολύ καλό το άρθρο σου.Υπάρχει και ταινία για τους λιγότερο διαβαστερούς σχετικά με την κόντρα τους (Pirates of Silicon Valley).Ειμαί και εγώ χρήστης Linux (Gentoo Rocks!!!) τα τελευταια 3-4 χρόνια και θα ήθελα να πω πως η ελεύθερία είναι ανθρωπινο αγαθό και όχι προτέρημα λίγων.
    Free Our Minds λοιπόν και ποτέ δεν ξες ίσως εμείς αλλάξουμε τον κόσμο.

Απορίες, παρατηρήσεις, ιδέες... Ελεύθερα ! Πες την άποψή σου... έστω και Ανώνυμα:

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s